Nieuws

Kwart kankerpatiënten mist vast aanspreekpunt in ziekenhuis

Patiënten vinden een vast aanspreekpunt in het ziekenhuis erg belangrijk. Maar voor een aanzienlijk deel van de patiënten is dat nog niet goed geregeld. Een kwart heeft zelfs helemaal geen aanspreekpunt.

Kwart kankerpatiënten mist vast aanspreekpunt in ziekenhuis

Dat blijkt uit het recente Doneerjeervaring-onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar ook Hematon deel van uitmaakt. Aan dat onderzoek deden 4300 mensen mee. Een derde van de deelnemers krijgt geen informatie over ondersteuning bij het omgaan met de ziekte, behandeling of gevolgen daarvan. 

Vast aanspreekpunt

Van de mensen met een vast aanspreekpunt is dat bij 60% een gespecialiseerd verpleegkundige of verpleegkundig specialist en bij 30% de eigen arts. De eigen arts geeft informatie over ziekte en behandeling, maar schiet soms tekort als het gaat om emotionele steun of informatie over begeleidingsmogelijkheden. Ook is de arts minder laagdrempelig.

De verpleegkundige doet het als vast aanspreekpunt op deze punten beter. Maar ook bij verpleegkundigen mist meer dan de helft van de patiënten emotionele steun of informatie over begeleidingsmogelijkheden. Ondersteuning na een slechtnieuwsgesprek, zorg voor naasten en de patiënt kennen als persoon mist een minderheid van de patiënten bij zowel verpleegkundigen als artsen.

Informatie over ondersteuning en hulp

NFK en Hematon willen dat alle mensen met kanker toegang krijgen tot een gespecialiseerd verpleegkundige als vast aanspreekpunt. Zij roepen ziekenhuizen op ervoor te zorgen dat de invulling van deze rol optimaal is: proactief in begeleiding en informatievoorziening - ook in de periode na de behandeling - en laagdrempelig benaderbaar.

Er moet daarom een masterplan komen om iedereen een gespecialiseerd verpleegkundige als vast aanspreekpunt te bieden die de volledige zorg naar de laatste inzichten kan geven. Hiervoor zoekt NFK de samenwerking met de V&VN en V&VN Oncologie, de beroepsvereniging van de verpleegkundigen.

RTL Nieuws van 14 juni besteedde aandacht aan de noodzaak van een vast aanspreekpunt. Dat gebeurde aan de hand van een interview met Femia Bosman, multipel-myeloompatiënt en Hematon-vrijwilliger. In het item is er ook aandacht voor de zogenaamde Medical Navigators, een groep zorgprofessionals die tegen betaling kankerpatiënten helpt om zich voor te bereiden op het gesprek met de oncoloog of hematoloog.

Doneer je ervaring

Doneer je ervaring is een programma van NFK (Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties) en haar 19 lidorganisaties, waaronder Hematon. Via Doneer je ervaring verzamelt NFK ervaring en kennis voor een betere kwaliteit van leven en zorg voor (ex-)kankerpatiënten. Meld je aan voor het panel van Doneer je ervaring en krijg regelmatig een online vragenlijst met een actueel onderwerp. Het panel van Doneer Je Ervaring bestaat inmiddels uit meer dan 20.000 mensen zoals jij. Je kunt ook eenmalig meedoen. 

Beeld: RTL Nieuws